Het transport van een container met zonnepanelen vanuit China naar Nederland is binnen één week maar liefst 20% duurder geworden. Volgens maritiem marktonderzoeksbureau Drewry steeg de transportprijs voor een 40-voet container op de route Shanghai-Rotterdam met $600.
Hoogste niveau bereikt
Eerder in januari zorgden aanvallen van Houthi-rebellen op containerschepen – gelieerd aan Israël en varend op de Rode Zee – ervoor dat de transportprijzen het hoogste niveau sinds vorig jaar zomer bereikten. In februari, maart en april daalden de prijzen echter wekelijks met enkele procenten en bereikten ze eind april het laagste niveau van dit jaar.
De World Container Index (WCI), die de prijs voor acht belangrijke vaarroutes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië weergeeft, daalde zelfs tot $2.700. Maar afgelopen week is deze index met 16% gestegen, wat neerkomt op een toename van $434.
Stijgende kosten op de handelsroute Shanghai-Rotterdam
Op deze handelsroute waren de kosten de grootste stijger in de WCI. Binnen één week stegen de kosten met ruim $600 van $3.103 tot $3.709. Dit betekent dat de kosten nu 131% hoger liggen dan een jaar geleden.
Analisten van Drewry voorspellen dat de prijzen de komende weken zullen blijven stijgen vanwege een enorme piek in de vraag en een tekort aan capaciteit voor het containertransport.