Bijna de helft van het stroomverbruik van elektrische auto's gebeurt in de avonduren
Uit recent onderzoek blijkt dat Nederlandse consumenten het meeste stroom gebruiken voor het opladen van hun elektrische auto’s. Gemiddeld rijden ze dagelijks 126 kilometer en wordt 42% van het stroomverbruik in de avonduren geregistreerd. Deze cijfers komen voort uit een analyse van 3,3 miljoen laadsessies van elektrische auto’s die zijn aangesloten op een laadpaal van Easee, een Noorse fabrikant van laadpalen. Met dit onderzoek wil Easee meer inzicht geven in het veranderende energieverbruik van Nederlandse huishoudens en de toenemende belasting van het elektriciteitsnet.
Gemiddeld verbruik per laadsessie: 19,4 kilowattuur
Per laadsessie wordt er gemiddeld 19,4 kilowattuur stroom verbruikt, wat vergelijkbaar is met het energieverbruik van ongeveer twintig wasbeurten. In het laadgedrag van elektrische rijders zijn twee duidelijke piekmomenten te zien gedurende de dag.
De eerste piek vindt plaats in de ochtend tot de lunch, van 9:00 tot 13:00 uur, met een hoogtepunt om 12:00 uur. De tweede piek is te zien in de avond tot de nacht, van 17:00 tot 24:00 uur, met een hoogtepunt om 23:00 uur. Het grootste deel van de stroom, ongeveer 42%, wordt in deze avonduren verbruikt. ’s Nachts is er een significante daling in het stroomverbruik, terwijl het juist van belang is om dit verbruik te spreiden om het elektriciteitsnet te ontlasten.
Druk op het elektriciteitsnet tijdens de vooravond
“Het elektriciteitsnet staat met name in de vooravond onder zware druk,” zegt Alfred Kuijer, verantwoordelijk voor de activiteiten van Easee in Frankrijk en de Benelux. “Het is daarom cruciaal dat we nadenken over hoe we onze laadmomenten inplannen. Slimme laadoplossingen kunnen helpen om deze sessies gedurende de dag te spreiden, wat bijdraagt aan de ontlasting van het stroomnet. Naarmate het aantal elektrische auto’s toeneemt, wordt dit steeds belangrijker.”
Extra druk in de wintermaanden
Gedurende het jaar zijn er vooral pieken in het aantal laadsessies in de wintermaanden, met name in december en januari. Kuijer voegt toe: “In de wintermaanden stappen mensen sneller in de auto en stijgt het stroomverbruik per kilometer door de kou. Dit kan komen door slechtere weersomstandigheden, waardoor mensen minder snel geneigd zijn om de fiets of het openbaar vervoer te gebruiken. Ook met deze jaarlijkse pieken moeten we in de toekomst meer rekening houden bij het plannen van het stroomverbruik om het elektriciteitsnet te ontlasten.”